att resa 2010



Vagabond har publicerat sin resebarometer för åren 2000-2009. Jag och reser fyrtiotalisterna reser mest, jo tack. Dom har betalat av lånen och jag har inte skaffat mina, deras barn har flyttat hemmifrån och jag envisas med att vara barn för att ha råd att se världen.

Vad gäller svenskarnas resande visar även denna undersökning att finanskrisen eller miljöförstöring inte biter på svenskar, istället har vårt resande ökat med 17,5 procent sedan årsskiftet. Den största orsaken då vi bokar vår resa är att vi vill komma bort. Sola och bada kommer på en säker tvåa och lugnt och ro kniper tredje platsen. Varför känns det typiskt svenskt att resa för att komma bort? Kul är att medan vi idag reser mindre till länder som Marocko, Irland och Australien så har intresset växt för Tunisien, Kroatien samt Sydafrika dit jag reser om några veckor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0