Dag 3 & 4: Okavango Delta

 

Jag glider fram i en mokoro över vattnet i Okavango Delta och solen gassar. Vi är på väg till campingen, djuren och ett av världens största inlands delta. Min reskompis Dorien har öppnat en kall öl och jag gör desamma.

 

Den bästa beskrivningen jag kan ge av en mokoro är att till formen likna det vid en liten kanot, bortsett ifrån att de två passagerarna sitter bakåtlutade medan en stående guide styr båten med hjälp av en lång träpinne. Detta var en helt underbar och stillsam upplevelse. Vi gled tyst fram genom vassen och lyssnade på fåglarna medan solen steg över himlen. Plötsligt hojtar vår guide Oracle till, där borta på land ser jag för första gången en elefant. Även på håll var den mäktig, så mycket större än jag föreställt mig. Tre timmar senare når vi vårt camp. Av rutin rustar vi upp tält och toalett och sätter igång att grilla kött och laga Polenta. Detta tycker jag var resans bästa dagar. Lång bort från civilisation, tuffare camping och närheten till naturen.

 

Dagen därpå går vi upp innan solen. Vi ska uppleva safari till fots och delas in i mindre grupper med lokala guider som känner till området och ska hjälpa oss att inte skrämma bort djuren. Vi promenerar en bra bit och det är inte förrän på eftermiddagen vi får se en stor flock zebror, ett elefantfölje med små ungar och röda antiloper som hoppar i ilfart över savannen. Att höra elefanternas tugga och zebrornas fotsteg är en helt annan dimmension av detta äventyr, jag försökte fånga det på film helt utan framgång. Vår guide höll med om att han nog har det bästa jobb man kan ha och han blev mycket ivrig att berätta när vi undrade vad han ville göra i framtiden. Med utbildningen i turism behövde han nu bara ett startkapital för att såsmåning om starta eget, safari förstås, det är ju det här han kan. Det är hans livsstil och det finns alltid någonting nytt är lära sig. Och det tycktes onekligen finnas en historia bakom det mesta i Botswana, jag fick lära mig allt ifrån hur zebran har fått sina ränder till varför flodhästarna lever i vattnet. Vissa lite mindre verklighetsbaserade än andra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0